empty

Lue mitä Vauhdin Maailma 1/2006 kirjoittaa Brisk Racing sytytystulpista.

Saavutetut teholisät eivät perustu mihinkään ihmeeseen. Moottorien työtahtien välillä on eroja. Paremmalla sytytystulpalla voidaan tasoittaa työtahtien välisiä eroja, jolloin moottorin teho nousee. Kipinällä on siis merkityksensä.

Vasemmalla on normaalilla sytytystulpalla mitattuja työtahteja. Oikealla on Briskin tulpilla mitattuja työtahteja.

Yllä olevassa kuvassa on suoritettu polttoaineen vertailukulutusmittaus normaalitulpille ja Brisk LGS tulpille. Mittaukset ovat Kanadalaisen yksityislaboratorion suorittamia testejä Chervolet Suburbanille 5,7l ja VW Golfille.

VM:n artikkelissa saavutettiin siviiliautoilla täydellä kuormituksella noin 1-3,4%:n teholisät. Polttomoottorin hyötysuhde on suurimmillaan täydellä kuormituksella. Osakuormituksella hyötysuhde laskee, jolloin tulpan merkitys korostuu entisestään.

Lasketaan säästynyt bensaraha, kun auton keskikulutus on 8L / 100km. Käytetään polttoaineen säästöprosenttina noin 2%, joka on realistinen oletusarvo. (Valittu säästö-% vastaa keskimääräistä tehonlisäystä VM:n artikkelissa.)

30 000km aikana (LGS mallin vaihtoväli) auto kuluttaa (30 000km / 100km) * 8L = 2400L polttoainetta. Kulutussäästö on 2400L * 2% = 48L. Kertomalla 48L keskimääräisellä polttoaineen litrahinnalla 1,65eur/L saadaan säästöksi noin 79 euroa. Vähentämällä tästä summasta tulppien hinta, jäljelle jää vielä hieman rahaa + ns. normaalitulppien ostohinta. Tulpat siis maksavat itsensä takaisin ja saat paremmat ominaisuudet autoosi.

Seuraavan kerran kun vaihdat tulppia, mieti, onko sinulla varaa olla ajamatta Briskin tulpilla.