empty

Tälle sivuille olemme keränneet yleisvinkkejä, jotta saisit auton sytytysjärjestelmästä mahdollisimman paljon "irti" ja siten sytytystulppien työn helpommaksi.

  • Akkuun ja sen kuntoon (jännite & virranantokyky) kannattaa kiinnittää huomiota.
  • Mikäli autossa on tulpanjohdot, ne kannattaa vaihtaa hyvin häiriösuojattuihin ja mahdollisimman vähävastuksisiin tulpanjohtoihin.
  • Moottorin kunnollinen maadoittaminen on suositeltavaa. Muutama 16-25mm2 johdin moottoriin ei ole liioittelua.
  • Vakiosytytysjärjestelmän vaihtaminen tehokkaampaan sytytysjärjestelmään on yksi tapa lisätä tehoa, vähentää kulutusta ja päästöjä. Tällä tavalla myös ehkäistään käyntiongelmia virityskärpäsen puraisemista, pidemmällä tautia potevista autoista.


Noudata taulukossa annettuja tulppien kiristysmomentteja:

Sytytystulppa, kierre ja tiivistetyyppi: Sylinterikansi Fe / Al
M10 x 1, tiiv.rengas 10-15Nm / 10-15Nm
M12 x 1,25, tiiv.rengas 15-20Nm / 15-25Nm
M14 x 1,25, tiiv.rengas 20-40Nm / 20-30Nm
M14 x 1,25, kartiotiiviste 10-20Nm / 10-20Nm